mandag 12. januar 2009

Semesterstart

Som nevnt i forrige innlegg, så er juleferien nå over og jeg har vært på semesterets første forelesninger. Jeg har gledet meg litt til dette semesteret, først og fremst fordi jeg nå er ferdig med matte og kjemi, men mest fordi det er nå jeg starter med de biologiske emnene...endelig!

Dette semesteret har jeg Innføring i Evolusjon og økologi (BIO110), Zoologi (BIO111) og Molekylærbiologi (MOL100). Når lurer du kanskje på hvorfor jeg skal glede meg til disse emnene, men selv om feks. BIO110 høres tørt ut så var første forelesning helt fantastisk, og emnet er veldig lovende. Vi komer til å lære om hovedsaklig evolusjon og adaptasjon, og med to underholdende og gode forelesere tror jeg dette kommer til å bli veldig interessant og artig. Zoologi har jeg ikke hatt forelesning i enda,men det handler i hovedsak om oppbygningen av dyr, og det kommer vi til å lære gjennom forelesninger og labkurs (hvor vi bl.a. skal dissekere rotte og torsk). Molekylærbiologi blir nok det tyngste faget år, og det handler ganske enkelt om biologi på molekylært nivå (DNA, RNA, Aminosyrer osv), pensumboka veier noen kilo, heldigvis er det bare 300 sider av den som er pensum. Kjenner at jeg gleder meg litt til å begynne å lese, dette blir et bra semester!

2 kommentarer:

Mari sa...

So bra Einar! Positivt når semesteret byrjar med slik giv.
Nordiskstudentane fekk e-post frå ein førelesar i dag. Emnet var "Les for livet" og omhandla pensumet i norrønt. Men eg gler meg og, skremmande nok :-)

Einar sa...

Ja, det er godt når man kjenner at man faktisk har lyst og glede i å studere de emnene man har:)