torsdag 23. oktober 2008

Glemte amerikanske lover

Da jeg leste på bloggen til Magnhild her om dagen, så ble jeg inspirert av hennes "fun fact" innlegg. Og så snubla jeg over en artikkel som tar for seg noen av USAs lover.

Noen gode eksempler:

I Alabama er det ikke lov til å kjøre bil med bind for øynene.

I Alaska er det ikke lov til å dytte en elg ut fra et fly som befinner seg i lufta.

Hvis man blir angrepet av en innbruddstyv i Arizona så har man bare lov til å forsvare seg med samme type våpen som angriperen.

I Idaho er det ikke lov til å fiske fra ryggen til en kamel.

I Massachusetts er det ikke lov til å kjøre rundt med en gorilla i baksete. Hekser er ikke velkomne. Og alle menn må ha med seg skytevåpen til søndagsgudstjenesten, det er derimot ikke lov til å drive jakt på vei til kirken.

I Texas er kriminelle pålagt å gi sine ofre 24 timers varsel, skriftelig eller muntlig, og forklare hvilken forbrytelse som kommer til å ramme dem.

Skal legge ut mer senere.

2 kommentarer:

Magnhild sa...

eh....hehehe..
Texasloven tror eg liksom ingen gidder å bry seg om (ikkje det at de andre tenkes så mye over i det daglige heller) siden det å være kriminell er å bryte lover i utgangspunktet. Ser for meg en kaldblodig morder som har tenkt å drepe naboen sin. "Hm, søren heller eg kan ikkje gjøre det i dag, for eg må varsle han først." Trur liksom ikkje at han slipper unna fengsel likevel... Eller kanskje? De har vel kanskje en lov på det?

Einar sa...

Ja, det er det som er så bra med disse lovene, de er helt håpløse, hvorfor i all verden skal en som har tenkt til å bryte loven gidde å følge en lov om at han må varsle offeret på forhånd?. Heldigvis er de aller fleste av disse lovene sovende lover, som politikerne bare har glemt å fjerne.