lørdag 20. september 2008

MNF 115 - Naturfaglig perspektiv på bærekraftig utvikling

Jepp, MNF 115, det er det faget jeg har i tillegg til kjemi og matte dette semesteret. Et tverrfaglig fag, med hele 7 forelesere! Etter utallige forelesninger skjønner jeg fortsatt ikke helt hva vi egentlig skal kunne i dette faget. Vi har jo selvfølgelig hatt om mye forskjellig, men hva av det som vi skal kunne, det er uvisst. For forelesningene innholder stort sett tabeller og illustrasjoner på diverse systemer og slikt, men sier ikke så veldig mye om bærekraftig utvikling, bare at det er en utfordring å skape en bærekraftig utvikling. Hva er så løsningen? I de allerfleste tilfeller så er det "både og", "kommer an på" eller "vanskelig å si". Ikke så mye å bli klok på.

Akkurat nå så jobber jeg med en gruppeoppgave i dette rare faget. Oppgaven faller unnder naturressurser og lyder:

"Diskuter om det vil være tilstrekklig med tilgjengelige mineralressurser for fremtidige generasjoner, og hvordan vi eventuelt kan forlenge levetiden for eksisterende ressurser"

Ja det hørtes jo ikke så dumt ut, men hvor finner man info om slikt? Nesten ingen steder. Og de få stedet det står no, så er det kanskje en setning som er verdt å ta med seg :/ *sukk*

Hvis noen vet mye om substitutter for sjeldne/oppbrukte mineraler og eksempler på det, kontakt meg!

2 kommentarer:

Magnhild sa...

Må dessverre si at eg ikkje kan være til stor hjelp her...

Magnhild sa...

Eg har tagga deg....